Odkryj wspaniałe możliwości naszej wielofunkcyjnej platformy! Dołącz do nas

obrazek profesjonalej kamery transmisyjnej
Oglądaj Vod Główna Filmy Zaloguj
Kwiecień 2024
PON. WT. ŚR. CZW. PT. SOB. NDZ.
10
20
30
40
50
60
70
80
90
100
110
120
130
140
150
160
170
180
190
200
210
220
230
240
250
260
270
280
290
300
10
20
30
40
50
60
70
80
90
100
110
120
Stwórz transmisje Dodaj film Dodaj kanał Dodaj wydarzenie
Mój koszyk Ustawienia Wyloguj
kolej

Kolej.net - nowe wydarzenie na mapie spotkań branży kolejowej

Do kalendarza wydarzeń branży kolejowej warto dopisać nową inicjatywę, która z sukcesem zadebiutowała 10 stycznia 2024 w Bydgoskim Centrum Targowo-Wystawienniczym. Organizowane przez Polską Izbę Producentów Urządzeń i Usług na Rzecz Kolei Kolej.net jest przedsięwzięciem interdyscyplinarnym dedykowanym wszystkim branżom, które działają w sektorze kolejowym.

Wydarzenie zostało zorganizowane i przeprowadzone w formacie table - top, umożliwiającym swobodny networking, sprzyjającym nawiązywaniu relacji biznesowych. Dają one szansę na nawiązanie współpracy, wymianę doświadczeń w obszarach rozwiązań stosowanych w produkcji i utrzymaniu taboru kolejowego, budowy i modernizacji infrastruktury, energetyki kolejowej, telekomunikacji oraz informatyki jednocześnie.

zoomin2

Udało nam się porozmawiać ze Zbigniewem Wiśniewskim - Managerem Polskiej Izby Kolei, odpowiedzialnym za projekt kolej.net.

Skąd wzięła się idea spotkania kolej.net?
Idea dojrzewała od jakiegoś czasu w głowie Dyrektora Generalnego Polskiej Izby Kolei – Adama Musiała. Przez 25 lat działalności naszej organizacji tworzyliśmy wydarzenia dedykowane ścisłej grupie odbiorców – osobno specjalistom z zakresu IT, taboru szynowego, energetyki czy bezpieczeństwa. Dużym ograniczeniem były kompetencje - producenci taboru rzadko mieli okazję spotkać się z usługodawcami wysokich technologii i na odwrót. Postanowiliśmy im pomóc. Kolej.net odbyło się w formule spotkań table-top. Przedstawiciele firm zrzeszonych w Polskiej Izbie Kolei mieli możliwość wymiany doświadczeń, promocji marki oraz produktów.

Jak z perspektywy czasu ocenia Pan pomysł połączenia walnego zgromadzenia z targami?
Pierwszą edycję spotkań kolej.net oraz odbywające się co cztery lata Walne Zgromadzenie Polskiej Izby Kolei łączyło tylko jedno – miejsce. Oba wydarzenia nie miały na siebie wpływu.

zoomin2

Jak ocenia Pan frekwencję, kim byli goście, jakie firmy reprezentowali?
Frekwencja na kolej.net przekroczyła nasze oczekiwania. Oczywiście ku naszej radości. Mieliśmy świadomość, że organizowanie takiego wydarzenia po raz pierwszy niesie za sobą ogromne ryzyko. W naszych głowach rodziły się pytania: czy branża przyjmie zaproszenie, czy spełnimy oczekiwania przedsiębiorców, aż w końcu – czy pierwsza edycja będzie kołem napędowym do kolejnych spotkań. Ryzyko to podjęliśmy i, jak pokazał czas, opłaciło się. W Bydgoskim Centrum Targowo-Wystawienniczym pojawiło się blisko 80 wystawców oraz kilkuset zwiedzających. Wśród nich przedstawiciele największych polskich przewoźników kolejowych, producentów taboru, zarządcy infrastruktury kolejowej, nauki czy finansów.

Czy otrzymał Pan informacje zwrotne od uczestników - jak oni ocenili spotkanie?
Kolej.net spotkało się z bardzo dobrą opinią uczestników i wysoką oceną gości. Jak podkreślali, takiego spotkania branży kolejowej jeszcze nie było. Najlepszym dowodem na potwierdzenie tych słów są napływające do nas zgłoszenia do kolejnej edycji – ta odbędzie się w styczniu 2025 r. Trafiliśmy w niszę, którą będziemy chcieli wypełnić najlepiej jak umiemy.

Jakie kolejne działania mają Państwo w planach?
Pierwsza edycja spotkań kolej.net była dla nas, a także przedsiębiorców, wielkim testem. Wyciągnęliśmy wnioski z tego, co się udało i tego, co należałoby dopracować. Przed nami wiele pracy, by podczas drugiej edycji zaskoczyć naszych gości i dać im profesjonalną arenę dla wymiany doświadczeń. Co zaś przed Izbą? WIele wydarzeń dedykowanych poszczególnym sektorom branży kolejowej. W marcu spotykamy się w Wiśle na XXI konferencji „Telekomunikacja i Informatyka na Kolei", w kwietniu zaś zaprosiliśmy „taborowców" do Ustki na XXI edycję konferencji „Tabor Szynowy – modernizacja, zakup, utrzymanie". W międzyczasie sprawdzimy, czym żyje branża – weźmiemy udział w targach, szkoleniach, debatach i konferencjach pokrewnych organizacji.

zoomin2 zoomin2

Co było tematem wydarzenia koleje.net?
Myślą przewodnią pierwszej edycji kolej.net była wymiana doświadczeń i promocja marki. Szeroki wachlarz oferowanych usług i rozwiązań uniemożliwił nam określenie ścisłego, jednego tematu spotkania. Założyliśmy, że projekt powinien spełniać wymagania wszystkich sektorów branży.

Jakie trendy w kolejnictwie klarują się na ten rok? Z jakimi wyzwaniami będzie mierzyć się branża kolejowa w 2024?
Jeżeli chodzi o trendy w kolejnictwie na rok 2024, branża skupi się na zagadnieniu GSM-R. Niestety, musimy nadrobić wieloletnie zaległości, które mamy względem innych krajów europejskich. Wdrożenie systemu GSM-R na polskiej sieci kolejowej stanowić będzie znaczący krok do osiągnięcia najwyższego standardu interoperacyjności ogólnoeuropejskiego systemu kolejowego. Do najważniejszych korzyści wdrożenia systemu GSM-R zaliczyć można znaczną poprawę bezpieczeństwa, jakości łączności głosowej oraz zapewnienie transmisji danych na potrzeby ETCS poziomu 2. Jak informuje w oficjalnym komunikacie Urząd Transportu Kolejowego, proces przechodzenia z systemu VHF 150 MHz do systemu GSM-R powinien zostać zakończony najpóźniej do końca 2024 roku. Od 1 stycznia 2025 r. łączność w paśmie 150 MHz zostanie zachowana jedynie w pracy manewrowej oraz w niektórych sieciach zarządców infrastruktury, innych niż PKP PLK S.A. Polska kolej wciąż będzie się rozwijała – zarówno jeżeli chodzi o nowoczesny tabor, jak i inwestycje w infrastrukturę kolejową. Oczywiście, wszyscy czekamy na informacje co dalej chociażby z jedną z największych inwestycji transportowych w kraju, czyli projektem Centralnego Portu Komunikacyjnego i jego częścią kolejową.

zoomin2

Czy w tym roku planują Państwo poszerzyć obszar działania i promocji wydarzenia, np. o transmisją live z planowanych konferencji - jako dodatkowa wartość dla tych, którzy nie mogą być fizycznie na wydarzeniu?
Wciąż rozwijamy swoje możliwości, jeżeli chodzi o przekaz informacji i funkcjonowanie na platformach komunikacyjnych czy w social mediach. Poruszana w trakcie konferencji Polskiej Izby Kolei tematyka bardzo często dedykowana jest wyłącznie uczestnikom spotkania. Prezentowane są rozwiązania, które oficjalnie nie zostały pokazane. Przekazywana jest wiedza, do której dostęp ma określona grupa odbiorców. I to jest wartość dodana tych wydarzeń. Wprowadzając streaming, musielibyśmy ściśle określić jego zasady. Jednak nie mówimy nie. Kto się nie rozwija, ten stoi w miejscu.

Linki :
kolejnet.pl
www.izbakolei.pl

kolejkolej